Boboteaza
6 ianuarie – Boboteaza sau Arătarea Domnului este dupa Paști şi Cincizecime cea mai mare sărbătoare a Bisericii Ortodoxe, chiar mai mare decât Crăciunul. La acest Praznic facem pomenirea Botezului Domnului de către Ioan în repejunile Iordanului şi îndeobște pomenim arătarea Cuvântului Întrupat lumii.
Înnoirea Botezului
Botezul creștinesc ne-a spălat și ne-a curățit. El a șters păcatul strămoșesc din noi și ne-a făcut făptură nouă. Fiind probabil prunci când ne-am botezat, harul Botezului a fost răspunsul dumnezeiesc nu la cererea nostră personală, ci la credința celor ce ne-au dus la Botez şi de asemenea la credința Bisericii întregi, atunci când ne-a primit. Deci harul Botezului a fost oarecum provizoriu și condiționat; era nevoie ca noi de bună voieși în chip liber, pe măsură ce creșteam și deveneam conștienți, să întărim săvârșirea Botezului.
Boboteaza este înainte de toate sărbătoarea Botezului, nu numai al lui Hristos, ci și al nostru. E un minunat prilej de a înnoi în duh Botezul primit și de a reînvia harul ce ni s-a dat. Căci harul Sfintelor Taine chiar de e întrerupt prin pacat, poate reînvia în noi dacă ne întoarcem către Dumnezeu cu sinceritate.
Să cerem dar, la acest praznic al Arătării Domnului, ca Dumnezeu să ne spele din nou – nu în chip vazut, ci duhovnicește – în apele Botezului; să înnecăm în ele făptura cea veche și păcătoasă, căci Botezul este o moarte tainică; să trecem Marea Roșie care desparte robia de slobozenie și să ne afundăm împreună cu Hristos în Iordan, ca să fim spălați nu de Înaintemergătorul, ci de Însuși Hristos!
Cuvânt al Sfântului Proclu la Botezul Domnului
Sfântul Proclu, Patriarhul Constantinopolului, pune în gura Sfântului Ioan Botezătorul aceste cuvinte ce înfățișează credința Sfântei Biserici în dumnezeirea lui Hristos: „ Cum voi cuteza a întinde mâna mea și a mă atinge de creștetul Celui ce stăpânește toate? Cum voi cuteza a mă apropia de Cel de Care Serafimii nu cutează a se apropia, ci cu frică strigă : „Sfânt, Sfânt, Sfânt”? Cu adevărat plin este cerul de slava Ta și pământul de minunile Tale! Cum voi cuteza a mă apropia de Cel Neapropiat, înaintea Căruia tremură Heruvimii și toate cetele cele cerești? Cum voi cuteza a boteza pe Ziditorul firii? Cum voi cuteza a boteza pe Cel născut din Preacurata Fecioară Maria , care și după naștere Fecioară a rămas? Aceasta numai pot a zice: Tu, Doamne ești stăpânul…”
„Vitamine duhovnicesti pentru intarirea sufletului – Zi de zi cu Hristos de-a lungul anului bisericesc„ – A.M. Coniaris, Ed. Sophia &Ed. Cartea Ortodoxă , 2009
***
Ține Boboteaza peste tot anul
La sfârșitul Liturghiei de la Botezul Domnului, preotul săvârșește Rânduiala Sfințirii celei Mari a Apelor. El cere Domnului nostru ca întocmai cum în urmă cu peste 2000 de ani a binecuvântat apa Iordanului, tot așa şi acum să binecuvânteze apa pusă înainte, pentru ca, după cum zice rugăciunea, „țoti cei ce se vor stropi și vor gusta dintr-însa să o aibă spre curațirea sufletelor și a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfințirea caselor și spre toata trebuința cea de folos”.
Plecând de la biserică, vom duce cu noi acasă o sticla de agheasmă, spre sfințirea noastră și a caselor.
„Astazi apele Iordanului se prefac în vindecări cu venirea Domnului”, zice rugăciunea Patriarhului (Sofronie al) Ierusalimului, ce se citește la Rânduiala Sfințirii Apelor de la Bobotează.
În unele locuri, episcopul aruncă într-o apă o cruce care este scoasă de un înnotător.
La parohii preotul scufundă crucea într-un vas cu apă. Gestul înfățișează pe Domnul nostru scufundându-Se iarăși în Iordan și sfințind toate oceanele, râurile și lacurile din lume. Astfel apa devine binecuvântată sau sfințită, aducându-se vindecătoarea prezență a Domnului.
Copii și oamenii maturi trebuie indemnați să păstreze o sticluță cu apă sfințită primită în acestă zi, pe care o pot așeza lângă icoane și o pot folosi tot anul. Apa se poate folosi pentru sfințirea lor și a odăilor, a noii mașini, biciclete, etc. Se pot folosi de ea atunci când simt că au nevoie în chip deosebit de prezența Domnului.
Agheasma va înfățișa tămăduitoarea și iubitoarea prezență a Domnului lângă ei necontenit, la fel ca și icoana familiei. Astfel ținem Boboteaza tot anul.
„Vitamine duhovnicesti pentru intarirea sufletului – Zi de zi cu Hristos de-a lungul anului bisericesc„ – A.M. Coniaris, Ed. Sophia & Ed. Cartea Ortodoxă , 2009